lørdag den 1. marts 2014

Sund Bearnaisesauce

Vi spiser en del vegetariske retter i øjeblikket. I dag lavede jeg små grøntsagstærter med små ovnbagte kartofler og vores elskede blomkåls bearnaisesauce.
Ja, det lyder mystisk, det syntes jeg også, til første gang jeg smagte det.
Saucen har stort set samme konsistens som en ægte hjemmelavet bearnaise, bare meget sundere.
Der findes en del opskrifter ude på nettet, men de fleste er baseret på ingredienser der følger paleo levevilkårene. De smager skønt, men vi ville gøre det sundt, da vi ELSKER bearnaisesauce her i huset, men også godt ved, at det ikke er sundt.
Her kan I se vores opskrift:
- Et helt blomkålshoved
- 50-75 gr. Smør (Alt efter hvor stort blomkålen er)
- Vand
- Salt
- Cayennepeber
- Bearnaise Essens
- Estragon
Skær blomkålen i små buketter, læg dem i en kasserolle og hæld ca. 2 dl. vand over.
Kog blomkålen til den er mør. Den skal være blød men med lidt bid. Udkogt blomkål smager og lugter frygteligt, så hold øje med det. Det tager ikke mange minutter.
Hæld vandet fra blomkålen, men gem det, du skal bruges senere.
Tilsæt smør, lidt salt, cayennepeber og en lille smule af det overskydende vand som du gemte.
Blend det hele, så det bliver en blød pure. De kan blive ved med at tilsætte lidt mere blomkålsvand, til saucen bliver den konsistens som du kan lide.
Smag saucen til med mere salt, hvis den har behov.
Tilsæt bearnaise essens og blend det i.
Tag blenderen væk og rør estragonen i.
Husk at smag til, så du får den til at smage så tæt på ægte bearnaisesauce som muligt.
Husk saucen skal laves lige op til at resten af maden er færdig. Det tager bogstaveligt kun 10 minutter at lave den.
Saucen kan naturligvis bruges til grøntsagsretter, men er lige så god til en god bøf, grillet kylling og fisk.
Man kan gemme rester til næste dag, men smager bedst frisklavet.
God fornøjelse.
*Thomas

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar